سلام. من دانشجوی سال چهارم پزشکی هستم و الان نزدیک سه سال است که حاجتی را از خدا خواسته ام و سعی کرده ام برای برآورده شدن حاجتم، کارهای خیر زیادی انجام دهم؛ اما همچنان به در بسته خورده ام. حتی هر سال تمام شب های قدر را احیا می گیرم و خواسته ام را از خدا می خواهم. چرا دعای من برآورده نمی شود؟
برخی افراد فکر میکنند دعایشان مستجاب نمیشود، از این موضوع گله دارند و حتی گاهی تا مرز ناامیدی و بیایمانی و ترک نماز و مانند آن پیش میروند و پرسشهای فراوانی هم در این زمینه مطرح میکنند. این موضوع، ناشی از نگرش ناصحیح آنها به موضوع دعا و اجابت است.
مسئلهای که از اهمیت زیادی برخوردار است، توجه به حقیقت دعا و پی بردن به ارزش دعاست؛ این که به دعا تنها به چشم وسیلهای برای گرفتن حاجت نگاه نکنیم؛ یعنی بدانیم اصل دعا کردن، عبادت است و دعا کننده چه حاجت بگیرد و چه نگیرد، عبادت کرده و به خداوند، نزدیک شده است؛ زیرا یکی از فوائد مهم دعا، این است که روح تکبر را در دعا کننده از بین میبرد.
امام باقر علیهالسلام میفرماید: «افضل العبادة الدعا؛1 دعا، برترین عبادت است». امام علی علیهالسلام میفرماید: «احب الاعما ل الی الله عزوجل فی الارض الدعا؛2 محبوبترین کار نزد خدای عزوجل در روی زمین، دعاست».
قرآن کریم به صراحت به انسان یادآوری میکند که هدف ازخلقت انسان، عبودیت است؛ «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون؛3 و بندگی، آن است که انسان در مقابل پرودگار عالم، تسلیم محض باشد و از خود ارادهای مغایر با آن چه خدای متعال میخواهد، نداشته باشد و تمام عالم را در ید قدرت او ببیند. دعا، تمرین نگرش توحیدی انسان به زندگی است. اگر کسی این جهان بینی را نداشته باشد و برای غیر خدا قدرتی در عرض او به رسمیت بشناسد، از دایرة توحید، خارج شده، داخل عرصة شرک و کفر میشود، دعا به معنی نفی قدرتهای غیر الهی و ابراز اعتقاد توحیدی نسبت به مبدأ هستی است. دعا، مغز عبادت و مظهر بندگی خداوند متعال و قرار گرفتن در مسیر اهداف متعالی زندگی میباشد. خواستة ما نیز وقتی شایستة اجابت است که در همین راستا باشد.
شایسته نیست خدای متعال که هدف زندگی انسان را عبادت و قرب به خودش قرار داده، انسان را در رسیدن به خواستهای که برای پیمودن این مسیر لازم است، یاری نرساند یا خواستههایی را اجابت کند که مانع عبادت و قرب است.
بعضی از مردم نیازها و خواستههای مادی خود را به صورت یک هدف اساسی زندگی برای خود تعریف و برای رسیدن به آنها به قدری پافشاری میکنند که دعا کردن ایشان صورت نامعقولی به خود میگیرد؛ تا جایی که ممکن است این موضوع آنها را به وادی ناامیدی و بی ایمانی بکشاند. این نگرش، صحیح نیست.
اصولاً دعا، یک عمل معنوی و عبادی است که با هدف قرب، انجام میشود. دعا، برترین نوع بندگی و پرستش خدای متعال است و موجب رشد و تعالی انسان میشود و فرصتی مناسب برای اظهار بندگی در برابر خداوند قادرمتعال است. دعا، نشان دهندة تسلیم و توکل عبد در برابر خداوند است .مهم ترین حکمت دعا، اعلام بندگی و اظهار فقر و وابستگی به منبع لایزال الهی است.
قرآن کریم، انسانها را به دعا و نیایش دعوت کرده و ترک دعا را تکبر دانسته و برای آن، عقاب سنگین وعده داده است؛ «و قال ربکم ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین;4 پروردگار شما گفته است: مرا بخوانید؛ تا [دعای] شما را اجابت کنم. همانا کسانی که از عبادت من تکبر میورزند، به زودی با ذلت و خواری وارد دوزخ میشوند».
از این جهت، دعا، عین اجابت است و همین که دعا و عبادت با خلوص نیت و شرایط لازم انجام شود، در همان لحظه، به اجابت میرسد و اثر معنوی خود را بر روح و جان انسان میگذارد و با استمرار این حالت است که آدمی به تدریج، مظهر نورانیت و اسما و صفات کمالیه حق تعالی شده، به کمال و سعادت شایستة خود میرسد. دعا کردن، در حقیقت، درمان عطش قلب و تسکین سوز جان و و نیاز روح به عروج به عالم قدسی است.
فلسفة دعا، این نیست که ما به خواستههای نفسانی و مادی و شخصی خود برسیم؛ فلسفه دعا، آدم شدن است و این حکمت، حتماً محقق میشود. وقتی انسان با اخلاص دعا میکند، این آموزهها بر جان او تأثیر گذاشته، انسان، ساخته میشود. دعا، درس توحید و پیمان بندگی و اظهار عبودیت و پیوند با خداست. کسی که دعا بخواند، آرام میشود و روحش پرواز میکند و به خدا نزدیک میشود و معنای اجابت دعا، همین است. دعا، حتماً مستجاب میشود؛ چون انسان با دعا به کمال و سعادت میرسد.
چرا دعاهایمان اجابت نمیشوند؟
دعا، عین اجابت است؛ زیرا نوعی عبادت و پرستش است و هر عبادتی که با قصد قربت انجام شود، حتماً موجب قرابت میشود. مقصود دعا کننده از دعا، چیزی جز خود خدای متعال و قرب او نیست و این خواسته چون با خلوص نیت و شرایط لازم انجام شود، در همان لحظه، به اجابت میرسد و اثر معنوی خود را بر روح و جان انسان، میگذارد و با استمرار این حالت، آدمی به تدریج، مظهر نورانیت و اسما و صفات کمالیة حق تعالی میشود و به سعادت شایسته خواهد رسید.
دعا نسبت به نیازهای مادی، اقتضای اجابت دارد؛ نه این که علت حتمی اجابت است. ما با دعا، خدا را مجبور به اجابت دعا نمیکنیم؛ بلکه درخواستی از خدا داریم که میتواند اجابت یا رد شود؛ چون گاهی خواستة انسان، مخالف حکمت الهی و مصلحت بنده است.
دعا به سه گونة لفظی، قلبی و عملی است؛ بنابراین، برای برآورده شدن حاجتها و نیازها، باید از هر سه راه در خواست زبانی و رابطة قلبی با خدا و کوشش و فعالیت عملی برای رسیدن به حاجتها و نیازها، استفاده کنیم.
بنابراین، یکی از شرایط مهم استجابت دعا، همراهی آن با تلاش و کوشش است در کلمات قصار امیر مؤمنان، امام علی علیهالسلام آمده است: «الداعی بلا عمل کالرامی بلاوتر؛5 دعا کنندة بدون عمل و تلاش، مانند تیرانداز بدون زه است».
بنابراین، برای موفقیت و رسیدن به خواستههای مشروع خود، باید برنامه ریزی و تلاش پی گیر داشت؛ همان طور که اگر شخصی بیمار شود، باید در کنار دعا و استمداد از خداوند متعال، حتما به پزشک مراجعه کند؛ زیرا مراجعه به پزشک و قرار گرفتن در مسیر درمان، سببی از جانب خداوند متعال است و خواستن شفا و سلامتی، بدون مراجعه به پزشک، در همة موارد، راه گشا نخواهد بود .
کسی نزد امیر مؤمنان، علی علیهالسلام از عدم استجابت دعایش شکایت کرد و گفت: چرا ما دعا میکنیم و به اجابت نمیرسد ؟ امام علیهالسلام در پاسخ فرمود: «قلب و فکر شما در هشت چیز خیانت کرده، بنابراین، دعایتان مستجاب نمیشود».
این هشت چیز عبارتند از:
1. شما خدا را شناخته اید؛ اما حق او را ادا نکردهاید و به همین دلیل، شناخت شما فایدهای ندارد.
2 . شما به فرستادة او ایمان آوردهاید؛ سپس با سنتش به مخالفت برخاسته اید و ایمان شما ثمرهای ندارد.
3 . شما کتاب او را خوانده اید؛ ولی به آن عمل نکرده اید.
4 . شما میگویید از مجازات و کیفر خدا میترسید؛ اما همواره کارهایی میکنید که شما را به آن نزدیک میسازد.
5 . شما میگویید به پاداش الهی علاقه دارید؛ اما همواره کاری انجام میدهید که شما را از آن دور میسازد.
6 . شما نعمت خدا را میخورید و حق شکر او را ادا نمیکنید.
7 . به شما دستور داده شده که دشمن شیطان باشید؛ ولی شما طرح دوستی با او میریزید و در عمل با او مخالفت نمیکنید.
8 . شما عیوب مردم را نصب العین خود ساخته، امّا عیوب خود را پشت سر افکنده اید. با این حال، چگونه انتظار دارید دعایتان به اجابت برسد؟ بنابراین، اعمال خویش را اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر کنید؛ تا دعای شما اجابت شود.
پی نوشتها:
1. ری شهری، میزان الحکمه، ج4، ص1644.
2. همان.
3. ذاریات، آیة 56.
4. مؤمن، آیه 60.
5. نهج البلاغه، حکمت 337.