![](http://8pic.ir/images/63065607078530993552.jpg)
امور زیر در باور مرگ و یادآورى آن و پند گرفتن از آن مؤثر و مفید است:
یک
اندیشه درباره مرگ به ویژه در خلوت باید به این نکته توجّه کرد که: مرگ تنها پلى است که ما را از خانه عمل به خانه پاداش و جزا منتقل مىسازد. و نیز اندیشه در این نکته که انسان براى این دنیاى فانى و زندگى زودگذر آفریده نشده است بلکه آفرینش او براى زندگانى ابدى است که مرگ آغاز سفر بدان است.
دو
زیارت اهل قبور و تماشاى قبرهاى پوسیده و سنگ متلاشى شده و اندیشه در این مسأله که چه انسانهایى که روزگارانى زندگى مىکردند- فقیر و غنى- و اکنون همگى در این گورستانها خوابیدهاند و هیچ یادى از آنان نیست. اگرچه جسم آنها خاک شده و غذاى مورچگان گردیده است، اما آنها همگى در محضر پروردگار عالم حاضراند و پاداش رفتار نیک یا کیفر کردار بد خود را مىبینند و این سرنوشتى است که دیر یا زود ما نیز بدان خواهیم رسید.
سه
شرکت در تشییع جنازه و تدفین اهل ایمان و یادآورى این نکته که روزى ما نیز همانند آن فرد، بر روى دوش آشنایان و بستگان به گور سپرده خواهیم شد. پس کردار، رفتار و گفتار خود را بر اساسى تنظیم کنیم که مرگ ما، موجب آسایش ابدى ما بشود.
چهار
تلاوت و تدبر در آیاتى که در مورد مرگ و قیامت است به ویژه نگاه اندیشمندان به آیات عذاب و خود را با آن تطبیق دادن و نیز مطالعه و اندیشه در روایات فراوانى که در این باره وارد شده است. در این موضوع مطالعه کتاب میزان الحکمه با ترجمه فارسى توصیه مىشود. این کتاب مجموع آیات و و روایات را در موضوعات مختلف دستهبندى کرده است.
پنج. توجه به این نکته که مرگ نیستى و نابودى نیست بلکه دریچهاى براى ورود به عالمى بزرگتر و گسترده است، مرگ ما را از خانه عمل و امتحان به خانه ابدى محاسبه و پاداش مىبرد و هر چه ما در دنیا کشتیم، در قبر ظهور پیدا مىکند و برداشت مىشود. کسى که در دنیا با ایمان و عمل صالح سپرى کرد، قبر او «روضة من ریاض الجنة» است و آن که دنیایش را با بى ایمانى و بدکردارى سپرى کرد، قبرش «حفرة من حفر النیران» مىشود. آرى قبر همه انسانها ظاهرى مشابه دارد اما باطن آن متفاوت است، یا بهشت است یا جهنم. آنکه در این دنیا با ایمان و عمل صالح سپرى کرد، هم اکنون در بهشت است و مرگ او را به این سعادت ابدى مىرساند. پیک مرگ براى چنین فردى هیچ نیست، مگر پیک بشارت و سعادت. زندگى بهشتمدارانه او در دنیا، باطنش بهشت شده و مرگ او را به بهشت مىبرد و قبرش بهشت خواهد شد. اما آن که با سوء اختیار خود، در دنیا بدکردار بوده، هم اکنون در جهنم است منتها همانند مردم مست و بىهوش، مىسوزد و ادراک نمىکند، آنگاه که پیک مرگ آمد، در حقیقت او بهوش مىآید و آنگاه جهنمى که خود براى خود، فراهم کرده بود، به چشم جان مىبیند و با همه وجود مىچشد.
شش. مطالعه کتابهایى که در این باره نوشته شده است مثل:
1. معاد، شهید دستغیب شیرازى
2. معاد شناسى، علامه حسینى تهرانى
3. معاد، استادشهید مرتضى مطهرى
4. معاد، آیت اللّه مکارم شیرازى
نقل ازhttp://www.menbarnet.net